Sunday 8 February 2009

Percaturan orang pada orang bernama Melayu

Nak tanya sikit, hari tu masa ramai-ramai mengamuk kat Sultan Perak dengan Raja Muda Perak kat Kuala Kangsar...agaknya siapa yang paling ramai? Tak payah jawab...orang Melayulah. Mana agaknya pergi 'orang lain' ramai-ramai. Itulah...yang cepat melenting dan mengamuk, akhirnya orang Melayu. Akal pendek...orang lain semua pandai selamatkan diri dengan ambil sikap 'tunggu dan lihat'.

Ok...tak payah jawab lagi soalan ni. Siapa yang bermati-matian kena belasah dengan FRU kena cekup dengan polis dan kena reman dengan polis lepas buat berdemonstrasi masa dekat dengan Istana kat Kuala Kangsar hari tu? Orang Melayu lagi...mana pergi agaknya 'orang lain' yang juga rakyat kat Perak pada hari tuh..?

Nak tanya lagi? Kenapa agaknya bila part berdemonstrasi dan 'mempertahankan' hak rakyat tak kiralah masa adalah orang tu kena buang daripada Umno dan dipecat daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri, siapa yang berdemonstrasi di Chow Kit ke kat Jalan Tunku Abdul Rahman sehingga ke Parlimen dan merosak ranap bangunan PWTC mesti orang Melayu...sedangkan 'orang lain'...ambil sikap endah tak endah dan acuh tak acuh je.

Tak nampak lagi ke? Yang sebenarnya akan bangun mempertahankan hak kita tak kiralah sama ada jadi parti kerajaan ke atau jadi parti pembangkang ke...bukan 'orang lain' tapi hakikatnya yang tulen and genuine ambil kisah sampai boleh 'terpelanting songkok haji' dan 'tersingkap jubah sendiri'...takda orang lain kecuali orang Melayu sendiri.

So, at the end of the day....orang Melayulah yang akan pertahankan negara kita ini daripada apa saja perkembangan yang 'orang lain' serta orang Melayu yang bukan Melayu 'setkan' untuk kita. Akhirnya yang bergasak sesama sendiri bukannya kita dengan 'orang lain' tapi kita sesama kita. Fikirkan....

No comments:

About Me

My photo
I have so many interests. I love reading, I love compiling old Malay recipes and experimenting them through cooking. I adore my baby and I love spending time with my other half despite I see him everyday. I love humming because I strongly believe it is good for my soul. I feel so complete when I gave birth to my baby boy. I am blessed and so fortunate to be given a chance to be a mother, a daughter, a wife and a sister to somebody. Despite losing my individual identity when I agreed to say 'I do', Never in seconds ever I doubt, begrudged or regrets having all that. Will always love my mum and my dad till I die.