Wednesday 7 January 2009

Happy New Year...or Sad New Year?

Salam Maal Hijrah and Happy New Year. Welcome 2009!

Itulah ungkapan yang sering kita terima dan kita sendiri mungkin ucapkan setiap kali datangnya tahun baru. Apa tahap keseronokan yang saya dapat capai dan harapan saya bagi tahun ini apabila ribuan rakyat Palestin di Gaza kini sedang berhempas pulas bersabung nyawa atau jika bernasib baik sempat lari menyembunyikan diri dari kekejaman askar Rejim Zionis..

Wajarkah dalam keseronokan saya sambil ketawa riang dalam dakapan orang tersayang melupakan seketika kesengsaraan saudara Islam saya di bumi Palestin yang kini jelas dihimpit kesengsaraan yang tidak ada tanda-tanda akan berakhir.

Wajarkah saya memboikot semua barangan keluaran Yahudi dan sekutunya Amerika Syarikat jika usaha pemboikotan itu berlangsung secara hangat-hangat tahi ayam dan akhirnya berhenti mati begitu saja. Atau paling tidak, hebatkah saya sebagai pemimpin jika saya mengaturkan satu demonstrasi mengutuk kekejaman Rejim Zionis terhadap rakyat Palestin?

Saya puas bertengkar dan bercakap dan bertukar fikiran dengan seorang teman lama yang begitu lantang menyuarakan rasa tidak puas hatinya terhadap keganasan yang berlaku itu namun yang jelas apa yang diperkatakan oleh teman lama saya itu tidak sedikit mengurangkan kegusaran di hati.

Saya teringat sabda Rasullullah SAW...makhumnya, Allah SWT tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sekiranya kaum itu tidak mengubah nasibnya sendiri. Mungkin ramai yang tidak setuju dengan saya, tapi saya percaya percaturan dalam hidup saudara kita di Palestin ini tidak sebegini jika mereka memilih Parti Al Fatah...

Itu isu lain, tapi pada masa yang sama Hamas yang menang pilihanraya dan kini menjadi kerajaan bagi Palestin perlu menunjukkan komitmen sebenar dalam menjadi kerajaan yang bertanggungjawab. Jangan jadikan rakyat Palestin sebagai perisai manusia mereka dan jangan gunakan sekolah serta masjid sebagai tempat persembunyian dan tempat melakukan serangan sasar!!!!

Terlalu lama mereka bermusuhan dan tidak ada jalan lain untuk menghentikan permusuhan dan pembunuhan ini selain perdamaian. Usaha perdamaian perlu dilaksanakan secepat mungkin antara kedua-dua pihak dengan apa cara sekali pun. Ia perlu dilaksanakan secepat mungkin sebelum Gaza menjadi Padang Jarak Padang Tekukur...





No comments:

About Me

My photo
I have so many interests. I love reading, I love compiling old Malay recipes and experimenting them through cooking. I adore my baby and I love spending time with my other half despite I see him everyday. I love humming because I strongly believe it is good for my soul. I feel so complete when I gave birth to my baby boy. I am blessed and so fortunate to be given a chance to be a mother, a daughter, a wife and a sister to somebody. Despite losing my individual identity when I agreed to say 'I do', Never in seconds ever I doubt, begrudged or regrets having all that. Will always love my mum and my dad till I die.