Wednesday 11 March 2009

Lebih sudu daripada kuah...

Ini kesimpulan saya mengenai tahap kecekapan perkhidmatan kesihatan di Bradford, West Yorkshire yang terletak di United Kingdom secara keseluruhan. Receptionist klinik kerajaan (NHS) di West Yorkshire perangai macam selepau hawau@#%%$$$$!!!!.... terutama yang jenis bangsa Cik Ling...cukup mengada-ngada.
Keduanya baik Doktor mahupun jururawat terlatih di West Yorkshire semuanya pemalas....maaf bukan dua ahli profesyen ini saja yang melalui pengamatan rapat saya buat dan selidiki secara halus dan kasar mendapati mempunya penyakit "M" Besar membabitkan semua lapisan masyarakat majmuknya iaitu penyakit serius PEMALAS.
Jadi, tidak hairanlah jika ada doktor -doktir (ala yang pakai baju kot labuh puteh dan mundar-mandir di kawasan hospital dan klinik) yang mendapat latihan dan pembelajaran daripada United Kingdom pulang ke Malaysia banyak merungut dan banyak songel! "Ala, letihlah...banyak kerja...ramai pesakit, gaji kecil," sebab rupa-rupanya depa semua belajar sikap pemalas daripada maha guru yang ada kat UK untuk jadi Pemalas Besar-besaran!!!!
Untuk mendapat perkhidmatan rawatan di UK..bukan mudah. Anda perlu mendapatkan appoinment sekurang-kurangnya tiga hari sebelum jatuh sakit sebelum anda dibenarkan untuk 'bertemu' dengan doktor. Dan paling memberi latihan kesabaran jiwa kepada kita ialah bagaimana kita perlu berdepan dan banyak bersabar dengan kerenah receptionist bangsa Cik Ling yang sangat-sangat perangainya ala-ala "Queen" dan mengada-ngada besar.
Fawwaz demam panas dan batuk sehingga terkencing-kencing dan ala-ala semput baru-baru ini. Bukan saja kami gagal mendapatkan rawatan keesokan harinya - malah dengan muka macam masam mencuka racun ala tuba, si receptionist dengan kononnya pandangan mata tajam dan kata-kata yang sinis memberi pesanan kepada saya." Jangan datang ke klinik jika tidak ada temujanji!!!!,'.
Jadi, kesimpulan sekali lagi, bila betul-betul sakit nak mati...kena beli ubat siap-siap untuk anak dan keluarga kita sebab kakitangan perkhidmatan kesihatan di UK mesti dilayan mengalahkan seperti keluarga di Raja!!!!

No comments:

About Me

My photo
I have so many interests. I love reading, I love compiling old Malay recipes and experimenting them through cooking. I adore my baby and I love spending time with my other half despite I see him everyday. I love humming because I strongly believe it is good for my soul. I feel so complete when I gave birth to my baby boy. I am blessed and so fortunate to be given a chance to be a mother, a daughter, a wife and a sister to somebody. Despite losing my individual identity when I agreed to say 'I do', Never in seconds ever I doubt, begrudged or regrets having all that. Will always love my mum and my dad till I die.